Ikiopiskelijan elämää Metson Anteron elämää ja mietteitä

Autoverotusta naulalla otsaan

Ministeri Anne Bernerin blogikirjoituksessaan nyt aloittama julkinen keskustelu teknisen seurannan käytöstä autojen käytön verotukseen on rohkea edistysaskel. Osa ajoneuvoliikenteelle suunnatuista veroistahan peritään nyt käytöstä riippumattomina maksuina, tavallaan tasaveroina, joten enemmän autoa käyttävät selviävät tältä osin suhteessa pienemmillä maksuilla, vaikka huristelisivat menemään kuinka kuopattomia ja kalliita teitä.

Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan maassamme on ollut vuonna 2014 3,7 miljoonaa ajoneuvoa. Se tekee aika monta teknistä valvontaa suorittavaa kyttäysboksia asennettavaksi.  Laitteen asentaminen loisi uuden, koko auton toimintaan diagnostiikkaväylän kautta vaikuttavan vikaantumispisteen autoihin.  Ei käy kiistäminen, että kyllähän se sekin ihmistä pännii, jos joutuu maksamaan enemmän kuin muut. Koska ministeri Bernerin mukaan liikenteen käyttäjän taloudellinen kokonaisrasitus ei muutoksessa kasvaisi, tässä on nimen omaan kysymys siitä, että toiset ihmiset selviävät jatkossa vähemmällä ja toiset ihmiset maksavat enemmän.

Teknisten asioiden sijaan pitäisikin miettiä sitä, kuka maksaa. Ja minua pännii miettiä tapoja hankkia boksi 500 euron pakettiautooni siksi, että joku saisi urheiluautoonsa tämän vuoden verotettavan vuosituloni reippaasti ylittävät veroalennukset, tai että joku yritys voisi rahastaa aikaisemmin valtiolle verotuloina tulleita rahoja omille osakkeenomistajilleen. Pännintä johtuu erityisesti siitä, että tiedän että minulla ei sitä boksin vaatimaa rahaa ole.

Koska perustuslailliset oikeudet eivät aina ole tällä hallituskaudella olleet muuten edistyksellisten lakiesitysten tekemisen esteenä, heittäisinkin vaihtoehtoisen, teknisesti vielä edistyksellisemmän verotusratkaisun keskusteluun:  Naulataan ajoluvan saamisen ehtona se ajoneuvojen kulkemista seuraava GPS-siru täysi-ikäisten kansalaisten otsaluuhun. Otsaluun sisässä siru olisi turvassa kolhuilta. Sama siru voisi sisältää auton käynnistymisen estävän promillesensorin ja  ylinopeuden ajamista valvovan logiikan, joka lisäisi sakot suoraan veroprosenttiin. Siru havaitsisi välittömästi luvattoman pysäköinnin invapaikalle. Siru voisi lähettä tiedot kuumeesta tai aktiivisesta liikkumisesta sairasloman aikana suoraan työnantajalle. Sähköinen tunnistautuminen, maksaminen, bonuskortit ja vaikkapa automaattinen lahjoittaminen hyväntekeväisyyskerääjille kävisi kätevästi kiinteästi asennetun tagin avulla. 

Myös sähköisten terveysrekisterien ylläpitäminen kävisi helpommaksi, kun terveystiedot kulkisivat potilaan mukana otsanaulassa. Terveystiedot eivät tosin voisi olla kovin kaukaa etäluettavia, kuten liikenteen valvonnassa käytettävien salattavien tietojen olisi hyvä olla. Naulan lukeminen henkilötietojen osalta vaikkapa Kelan tai TE-toimiston palvelutiskillä, voisi tapahtua kumartamalla syvään, niin että otsanaula lähes koskettaisi tiskiin kiinnitettyä lukijaa.

Otsaan naulattu kulunvalvoja huomioisi myös muita ministeri Bernerin blogikirjoituksessaan listaamia epäkohtia. Ministeri Berner pitää esimerkiksi yksin ajavia autoilijoita ongelmana. USA:n liikenteessä ajaneena pitäisin tätä ongelmaa meillä suhteellisen pienenä, mutta en näe, miten kyttäysboksi osaisi autossa olevat ihmiset laskea. Otsanauloilla, siis henkilökohtaisilla tageilla, tämänkin huomioiminen verotuksessa olisi aikuisten osalta helppoa. Tekniikka siis voi tarjota boksia parempiakin ratkaisuja ministeri Bernerin esiin tuomiin ongelmiin, kunhan kansalaisoikeudet ja tavat joustavat. Näkisinkin boksien ostattamisen autoilijoille ennenaikaisena ja aikaisempiin suuriin tietojärjestelmäprojekteihin suhteutettuna melko varmasti mönkään menevänä ja aikataulusta lipsuvana projektina, jonka tuotteet todennäköisesti kärsisivät kalliista lastentaudeista.

Hienoahan se olisi, jos yhden tietyn teknisen ratkaisun ajamista eteenpäin vievän valtionyhtiön sijaan löytyisi joku vapaasen kilpailuun ja avoimeen standardiin pohjautuva tapa hoitaa asia. Tai ehkä autovalmistajat voisivat itse tuoda tarvitavan tiedon viranomaiskäyttöön keräävän palvelun omiin autoihinsa.  Tulisiko kaikille halvemmaksi odottaa?

Jos joku näitä liikenteenseurantabokseja suunnitteleva yritys tarvitsee hyväpalkkaista diplomi-insinööriä suunnittelemaan tuotteesta odotettua parempaa, yhteystietoni löytyvät tältä sivulta.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Ajoneuvorekisterissä oli vuoden 2015 päättyessä 6 152 680 ajoneuvoa. Näin kertoo tilastokeskus http://www.stat.fi/til/mkan/2015/mkan_2015_2016-03...

Siru eli pedon merkki tullaan laittamaan käteen...

Ps. Määritelmä ajoneuvosta (Wikipedia): Ajoneuvo on Suomen lain mukaan maalla kulkemaan tarkoitettu laite, joka ei kulje kiskoilla. Ajoneuvot jaetaan laissa rakenteensa ja osin käyttötarkoituksensa mukaan seuraaviin luokkiin:
◾auto
◾mopo eli moottoripolkupyörä
◾moottoripyörä
◾kolmi- ja nelipyörä
◾traktori
◾moottorityökone; esimerkiksi kauhakuormain ja metsätyökone
◾maastoajoneuvo; esimerkiksi moottorikelkka
◾perävaunu
◾hinattava laite; esimerkiksi aggregaattivaunu
◾moottoriton ajoneuvo; esimerkiksi polkupyörä

Joidenkin laitteiden kohdalla luokittelussa on tulkinnanvaraisuutta. Esimerkiksi potkulaudat määritellään välillä ajoneuvoiksi ja välillä niiden kuljettajat taas rinnastetaan jalankulkijoihin.

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala

Laitetaan siru hanuriin, niin voidaan hoitaa huviverokin samalla.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Huvittelu oli luvanvaraista aina vuoteen 2002 asti. Sitä ennen piti hakea lupa kiirastorstaina, pääsiäislauantaina ja jouluaattona kello 18 alkavan seuraavan 24 tunnin aikana tapahtuvaan *performanssiin.

*Yleisötilaisuuksien kuten elokuva- ja teatteriesitysten sekä taidenäyttelyjen järjestämiseen ei tarvita enää poliisin lupaa.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Mistä valtio sen 7 miljardia repii jos tiestö yksityistetään?

Käyttäjän MarcusWestermark kuva
Marcus Westermark

Valtion 100% infrayhtiö mallia Finavia ei ole yksityinen. Tulot ja menot yhtiön kautta. Tämä ei poista kaikkia veroja liikenteestä, mutta jättää osan tuloista varmuudella väylien ylläpitoon ja kehitykseen.

Toimituksen poiminnat