Ikiopiskelijan elämää Metson Anteron elämää ja mietteitä

Autoverotusta naulalla otsaan: Osa 2 - Autoverotuksen poika

Jos nyt jättäisin huumorin vähemmälle, ja kirjoittaisi suoraan, mikä tässä tulevassa uudistuksessa mättää. Ongelmia on kaksi: nyt verovaroina kerättävien rahojen mahdollinen siirtyminen ulkopuolisille osakkeenomistajille ja siitä seuraavat maksujen nostopaineet ja mahdolliset vaikutukset halvimman mahdollisen autoilun hintaan.

Nyt ollaan luomassa uutta luonnollista monopolia, vaikka toisenlaisiakin vaihtoehtojakin olisi. Valtion 100% omistamilla yhtiöillä on taipumus sopivalla poliittisella tuulella ja uusliberalistisen aatteen palolla muuttua ensin valtion 51% omistamiksi yhtiöiksi ja sen jälkeen yksityisiksi yhtiöiksi, joista valtio omistaa jotain.

Omistuksen muuttumisen myötä myös yrityksen voitot sitten siirtyvät muualle. Tämä on tässä tapauksessa ongelma sen vuoksi, että liikenteestä ja liikenteeseen liittyvistä maksuista on Suomessa perinteisesti kupattu huomattavasti enemmän tuloja, mitä liikenneväylien ja muiden liikenteeseen liittyvien asioiden ylläpitoon on mennyt.

Nyt saattaa käydä niinkin, että verotuksen painopiste siirtyy autojen hankkimisesta ja omistamisesta nimenomaan kulkemaan tämän yrityksen tuottamien voittojen kautta. Muut verot siis laskisivat, ja sama rahamäärä mitä aikaisemmin on kerätty autoja ostettaessa autoveroina kerättäisiin nyt uuden monopoliyhtiön kautta. Tällaisella monopoliyhtiöllä olisi luonnollisesti rahavirran vartijana mukavat resurssit omaan kehittämistoimintaansa ja alihankintaansa. Ja kyllä sellaisen yhtiön osake varmasti menisi kaupaksi monenkin maan eläkevakuutusyhtiölle.

Minua häiritsee tässä kuviossa se, että tämän prosessin sivutuotteena halvalla ylläpidettävät autot siirtyisivät historiaan verotuksen painopisteen siirtyessä käyttöön. Lisäksi, mahdollisen tulevan yhtiön osuuden myynnin myötä paineet pitää valtiolle tilitettävä osuus voitoista myynnistä huolimatta samoina johtaisivat liikkumisen kallistumiseen. Tätä liikkumisen kallistumisen ongelmaa ollaan nyt vähättelemässä suuresti tällaisten juttujen kautta, väittämällä että liikkuminen ei ole niin tärkeää tulevaisuudessa.

Mahdollinen tuleva valtavasti kallistuva yksityisautoilu tuskin on kriittinen kysymys, jos sattuu asumaan paikassa jossa joukkoliikenne kattaa mukavasti sen alueen, jossa itse sattuu juuri nyt käsillä olevassa elämäntilanteessa liikkumaan. Ja kuka sanoo, että myös joukkoliikenteen kustannukset eivät sitten nousisi vaihtoehdon kustannuksia vastaavasti?

Itse ostin oman, nyt käytössä olevan autoni opintolainalla, muutamalla satasella, eräältä ystävälliseltä Odinin soturilta Kemistä. Kyseessä on pakettiautoksi katsastettu vähäkulutuksellinen viime vuosituhannen kevyt diesel-auto, jonka kokonaiskulut ovat matalat. Olen huoltanut autoa (hitsailua katsastukseen, laturin ja lämmittimen puhaltimen vaihto, takapyörän laakerien ja jarruosien vaihdot) itse. Pelkään, että tämä tällainen halvan auton pito ei ehkä sitten jatkossa enää onnistu, koska joudun maksamaan uusien autojen veroalea ajaessani autollani.

Auto on kuitenkin ollut minulle tarpeellinen useammassa yliopistossa tapahtuvien opiskelujeni vaatimaa liikkumista varten. Julkisen liikenteen käyttö ollut hitaampaa, aikatauluiltaan huonosti soveltuvaa mutta ei edes aina halvempaa. Jos ei huolehdita halvan autoilun mahdollisuuden säilymisestä myös tulevaisuudessa, tehdään mielestäni suuri yhteiskunnan tulevaan kehitykseen vaikuttava virhe. Jo pelkästään ajokortin hankkimisen nykyisellä hinnoittelulla ollaan jakamassa  yhteiskuntaa varallisuuden perusteella niihin, jotka pystyvät liikkumaan vapaasti ja niihin jotka eivät. Eikö edullinen omalla autolla liikkuminen lisäisi myös työssäkäyntimahdollisuuksia nuorille työttömille?

On tekopyhää toitottaa toisaalta kansainvälisyydestä, kun samaan aikaan tehdään päätöksiä joiden vuoksi osa nuorista ei pääse liikkumaan joustavasti edes lähimpään kaupunkiin.   

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Autovero on kuin muuttovero. Hyvä jarru töissä käymiselle.

Toimituksen poiminnat