222 - Euroopan Parlamenttiin - Ikiopiskelijan elämää Metson Anteron elämää ja mietteitä

Työttömien koulutus, kouluttajien lypsylehmästä työllistymisen tehostajaksi

Tokkopa asiasta päättäneiden hallituspuolueiden, Keskustan, Kansallisen kokoomuksen ja Sinisten lisäksi tässä maassa löytyy kovin montaa kansanedustajaehdokasta, jotka vaalikampanjassaan liputtaisivat aktiivimallin puolesta. Yritän tässä tuoda esille, miten työttömien työllistymismahdollisuuksien parantaminen pitäisi minun mielestäni hoitaa kepittämisen sijaan ihmistä lähempänä olevalla tavalla. Työttömillekin pitää antaa mahdollisuus opiskella niin pitkälle, kuin omat lahjat riittävät.

Työtön työnhakija ei pysty hakeutumaan mihin tahansa koulutukseen. Uusi, tutkintoon johtava koulutusoikeus pääsääntöisesti tiputtaa työnhakijan pois työttömyysturvan piiristä opintotuelle. Työttömyysturvan saamisen ehtona on nykyään luopuminen tutkintoon johtavista yliopisto-opinto-oikeuksista, joten jos kesken jääneen tutkinnon haluaa tehdä työttömyystuella loppuun, asiaa koskevat päätökset ja tiedonhaku täytyy käytännössä tehdä ennen työttömäksi jääntiä. Uusi tutkintoon johtava koulutus on monella tapaa rajattua.

Olemassa olevien ammatillisten oppilaitosten ja korkeakoulujen tarjoama opetus on siis melko tarkkaan rajattu pois työttömien keinovalikoimasta työmarkkinakelpoisuuden parantamiseksi. Sen sijaan työttömille ostetaan, joskus täsmälleen samoilta opettajilta, työvoimapoliittista koulutusta. Yliopistot eivät ole olleet erityisen innokkaita tarjoamaan tällaista koulutusta. itse olen osallistunut kahteen koulutukseen sadan kilometrin koulumatkalla yhteen suuntaan, Centriassa Ylivieskassa, koska Oulusta ei kahden tyttömyysjaksoni aikana yksinkertaisesti löytynyt korkeakoulutasoista koulutuksen tarjoajaa, jota olisi kiinnostanut tarjota likimainkaan minua hyödyttävää työllistymiskoulutusta. Centrian tarjoama koulutus oli AMK-tasoista, toi minulle opintopisteitä ja saatoin jopa itse vaikuttaa yhden kurssin osalta koulutuksen sisältöön.

Moni diibadaaba-työllistymiskoulutuksiin osallistunut piti koulutuksia asiasisällöltään keveinä. Erityisesti kritiikkiä on tullut aktiivimallin vuoksi pakollisista koulutuksista. Olen tästä entisenä yliopisto-opettajana kovin pahoillani, koska minusta jo pakkokoulutukset sinänsä syövät rakentavaa suhtautumista kouluttautumiseen työttömyyden aikana. Olen itse kuullut kritiikkiä mm. siitä, että asiasisällöltään johonkin asiaan suunnatut koulutukset keskittyvät nimilistan keräämiseen, kahvitaukoihin ja yleistiedon tasoisten asioiden pyörittelyyn. Vaikuttaisikin siltä, että virallisesti valvottujen oppilaitosten ulkopuolelle viety koulutus, kuten työssä oppiminen ja oppisopimuskoulutukset ovat luoneet maahamme valtion rahojen kuppaamisen kulttuurin. Sen sijaan, että koulutusta annettaisiin valvotuissa oppilaitoksissa, koulutusvastuuta siirretään halpaa tai ilmaista työvoimaa haluaviin yrityksiin, joiden on helppo vaihtaa "harjoittelija" aina uudelleen ja uudelleen uuteen.  Oppilaitoksille työttömille suunnatut koulutukset tuovat rahaa jo kertaalleen suunnitellusta koulutuksesta.

Miten asiat pitäisi sitten hoitaa? Ensinnäkin, nykyinen sotku johtuu aikuiskoulutuksen asiantuntemuksen ja oppiainesisältöjen asiantuntemuksen tahattomasta tai tahallisesta keskenään sotkemisesta. Se, että joku oppijakso on suunnattu työttömille ei takaa yhtään mitään sen sisällöllisestä hyödyllisyydestä. Erillinen, valtion tuilla ja koulutusrahoilla pyörivä, huonompitasoista koulutusta antava koulutussektori on turha.

Työttömien työelämään kouluttamisen asiantuntijoita toki tarvitaan, koska oppilaitoksilla ei usein ole minkäänlaista kuvaa, millaista osaamista työelämä oppilaitoksista valmistuneilta edellyttää. Näin ei pitäisi olla, mutta näin asia kuitenkin käytännössä on. Tätä asiaa korjaamaan tarvitaan ammattilaisia, koska muuten oppilaitosten tarjoama koulutus on ei-relevanteilta osin yhtä hyödytöntä mitä se on normaaleillekin opiskelijoille. Työttömuuskoulutusten järjestäminen ja opetuksen järjestäminen pitäisi eriyttää niin, että erillisten, joskus ihan perusteltujenkin täsmätyöttömyyskoulutusten tulisi ostaa koulutuksensa valvotuilta oppilaitoksilta tai vähintäänkin olla valvottujen oppilaitosten omiin kokonaisuuksiinsa hyväksymiä. Kurssien sisältöjen suunnitteluun tarvittaisiin sitten työelämäasiantuntemusta. Koulutus siis tulisi ammattiopettajilta, sisällöt tulisivat yritysten työvoimatarpeiden asiantuntijoilta. Kurssien tulisi viedä eteenpäin ammatillista tai teoreettista koulutusta sillä tasolla, että kurssit on voitava sisällyttää tutkintokokonaisuuksiin. Hyödyttömiä kursseja ei veronmaksajien rahoilla siis enää järjestettäisi.

Tärkein ajamani uudistus työttömien omaehtoiseen koulutukseen olisi kuitenkin,se että työttömyysetuudella pitää olla mahdollista aloittaa uusi korkeakoulututkinto tai jatkaa vanhaa tutkintoa, ilman yhtään mitään mutinoita.  Minun on vaikea kuvitella sitä yhteiskunnallisen omaan jalkaan ampumisen määrää, mitä pitkäaikaistyöttömien makuuttaminen kotona on,  kun työttömillä ei ole realistista mahdollisuutta käyttää työttömyysaikaa oman työllistymiskelpoisuutensa parantamiseen. Ensisijaisuuskiintiöt antavat riittävän turvan suoraan toiselta asteelta korkeakouluihin tulevien hakijoiden koulutukseen pääsemiselle. Työttömien kouluttamiseen uuteen tutkintoon voitaisiin mielestäni lisäksi harkita samanlaista lisäbonusta, mitä yliopistot saivat vielä jokunen vuosi sitten ulkomaalaistaustaisen tohtorin väitellessä verrattuna kantasuomalaisesta tohtorista saatuun rahoitukseen. Tämä toimenpide suuntasi voimakkaasti yliopistojen tohtorikoulutusta ulkomaisten kouluttamiseen. Mielelläni näkisin, että yliopistot kouluttaisivat työttömistä työllistyneitä samalla innolla.

Toivon, että toisetkin ehdokkaat tutustuisivat tähän ajatukseen ja miettisivät sitä. Tasa-arvoinen koulutus on aina ollut Suomelle tärkeä voimavara. Valtion rahalla elävän työttömyyskoulutussektorin olemassaolo ei saa estää järkevää olemassa olevien opetusresurssien suuntaamista taisteluun työttömyyttä vastaan!

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän pii3719 kuva
Pertti Ikonen

Minulla on sellainen käsitys, että työttömien osallistumisia AMK- tai Yliopistotasoisiin verkkokurseille kytättäisiin TE-viraston toimesta ja karensseja jaettaisiin jos on mennyt omalla hetullaan (siis työttömän hetulla) kurssille osallistumaan. Onko Metsolla käsitystä asiasta, että kuinka laajaa tuollainen tietokoneenkin avulla kurssille osallistumisen kyttääminen TE-viraston taholta on?

Käyttäjän antsu1 kuva
Antero Metso

Ei ole tietoa, mutta minusta asia on ihan selvä: Yhtään mitään hyödyllistä opiskelua et saa työttömänä tehdä ilman erillistä lupaa TE-keskukselta. Itse kävin iltalukiossa lääkiksen pääsykokeissa hyödyttäviä kursseja uusiksi. TE-keskus antoi ainakin siihen aikaan iltalukion käymiseen aina luvan, koska se on luonteeltaan ilta-aikaista ja osa-aikaista opiskelua. Lupa piti kuitenkin hakea ja ilman lupaa olisi mahdollisesti seurannut työttömyystuen takaisinperintä.

En ottaisi sinuna riskiä: Kysy lupa (ennen kurssien aloittamista) ja jos et saa, anna olla. On aika selvää, että tämä homeinen järjestelmä tarvisee peruskorjausta. Järjestelmä on mennyt uudistus uudistukselta hankalammaksi omaehtoisen työllistymismahdollisuuksia parantavan koulutuksen osalta, ikään kuin työttömät haluttaisiin pitää työttöminä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset