222 - Euroopan Parlamenttiin - Ikiopiskelijan elämää Metson Anteron elämää ja mietteitä

Ilmastonmuutos: Sittenkin karaokesta uusi oppiaine kouluihin?

Kuulin radiosta mainoksen Ilmasto-oppi oppiainetta koskevasta kansalaisaloitteesta.  Pohdiskelin hetken, mikähän järki tässä nyt on? Ilmastonmuutoksen tutkimus pohjautuu sellaisten tieteiden hallintaan, joiden perusteita koulussa jo opetetaan. Ehkä kyse onkin siitä, että asiaan liittyvää ideologiaa ei opeteta? Pitäisikö koulussa siis opettaa oppia siitä, miten ihminen elää elämäänsä hyvin, ilmastonmuutosta vastaan taistellen?

Monessa maassa kouluissa on opetettu tieteeseen pohjautuvaa oppia siitä, miten ihmisen pitäisi elää elämäänsä. Tämä on ollut erityisen suosittua suunnitelmatalouteen pohjaavissa yhteiskunnissa. Ongelmana tieteeseen pohjautuvissa elämänkatsomuksellisissa opeissa on se, että ennemmin tai myöhemmin sen hallinta siirtyy poliittisen prosessin (puupäät kelluvat)  kautta ihmisille, joilla ei ole minkäänlaista ymmärrystä opin taustalla olevasta tieteestä. Tätä ongelmaa vastaan on yritetty taistella opettamalla oppeja kaikilla koulutuksen tasoilla ja opettamalla erityisiä puhtaan opin valvontaan erikoistuneita ihmisiä. Tämäkään ei ole toiminut, järjestelmä korruptoituu vääjäämättä. Nyt ehdoitettu ilmasto-oppi ei ehkä ole vielä tässä prosessissa marxilaisuuden tasolla, mutta luulen että sekään ei olisi tältä kehitykseltä turvassa. Lisäksi, esimerkiksi tietotekniikkaakin opetetaan kouluissa muihin aineisiin integroituna. Pitäisikö ilmasto-oppi siis nostaa  tietotekniikkaa tärkeämpään asemaan perustaitona? Joka tapauksessa, en usko ilmastonmuutoksen torjuuntuvan tällä uudella oppiaineella. Sopivasti ajatteleville hyville tyypeille se tosin varmasti toisi työpaikkoja.

Uskon siis perinteisten luonnontieteiden opetuksen pystyvän hyvin käsittelemään ilmaston muuttumisen perusteet kouluissa, tieteelliseen prosessiin pohjaten: Kaikki voidaan haastaa, tiedeyhteisö päättää tutkimuksen perusteella vallalla olevan kannan. Vallalla oleva käsitys voi muuttua uuden tutkimuksen myötä.  Minusta ilmasto-opin opetuksen puuttumista pahempi epäkohta Suomen koulutusjärjestelmässä on, että luvattoman moni käy koulutusputken läpi niin huonolla itsetunnolla, että ei pysty asianmukaisesti kyseenalaistamaan sellaisia asioita, joita ehkä kannattaisi kyseenalaistaa. Monenlainen humpuuki menee ihmisille läpi erilaisten aitojen tai tekaistujen auktoriteettien voimalla, enkä ikäväkseni ole enää edes varma että kaikki päättäjät pitävät tätä enää nykyään huonona asiana. Uskoisin, että tieteen ja humpuukin parempi erottaminen vahvistaisi tieteen asemaa ja sitä kautta auttaisi tulevaisuudessa suomalaisia ymmärtämään paremmin sään ääri-ilmiöiden ja ilmastonmuutoksenkin kaltaisia asioita auktoriteettien sijaan tosiasioihin pohjautuen.

Koska haluan lähteä vaikuttamaan asioihin positiivisen kautta, esitän parempaa vaihtoehtoa. Oman harrastukseni kautta uskoisin karaokelaulun oppiaineena nostavan oppilaiden itsetuntoa. Ja nyt en tarkoita painajaisista tuttua pakkolaulua luokan edessä sen huonon musiikinnumeron saamiseksi, vaan musiikillisten lahjojen sijaan sitä sallivaa prosessia, mikä karaokelauluun littyy  Karaoken kautta voitaisiin opetella kieliä, historiaa, yhteiskuntatieteitä ja miksei myös musiikkiakin, vähintäänkin mindmapin piirtämisen tason ylittävällä ja erityisesti auditiivisille oppijoille mieleen jäävällä tavalla.

Karaokessa kaikki voivat laulaa omalla äänellään samanveroisesti. Nuotissa pysyminenkään ei ole niin tärkeää, vaan kaikilla on sen kautta oikeus käyttää musiikkia omien tunteidensa ilmaisuun. Minusta tämä olisi juuri sitä mitä kouluihin tarvittaisiin, koska näin ehkä opittaisiin suvaitsemaan toisten heikompiakin lahjoja, niiden pilkkaamisen sijaan. Karaokea lauletaan usein alkoholin voimalla, koska sen katsotaan vaativan rohkeutta. Ehkä oman oppiaineen kautta sen alkoholia ei enää tarvittaisi karaokelaulamiseen? Meistä on niin monessa asiassa niin moneen lähtöön, että kyky sallia toisille asioiden tekeminen omilla lahjoillaan ja omalla osaamistasollaan varmasti tekisi suomalaisista vielä näin hallituskauden lopun lehtijuttujen suurta onnellisuushuippuakin onnellisempia.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän ollivaisala kuva
Olli Väisälä

Ympäristönsuojelu kaikkiaan sietäisi kyllä korostua opinnoissa, mutta tuntuu melkein, että yksipuolinen jankutus ilmastonmuutoksesta saattaa peittää alleen muita vähintään yhtä olennaisia puolia asiasta.

Käyttäjän antsu1 kuva
Antero Metso

Ennen kaikkea, asia ei muutu miksikään jauhamalla sitä. Opetuksen resursseja pitäisi nyt sitten palastella pienempiin palasiin kaikilta pelkästään sen vuoksi, että pieni joukko ihmisiä kokisi tehneensä oman leiviskänsä maailman pelastamisessa. Ja tämä sama kuvio toistuu monessa muussakin asiassa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset